måndag 7 maj 2012

Debatt i kammaren

Så var det dags för årets debatt om landsbygdspolitiken. Detta gick av stapeln onsdagen den 2 maj.

Skakig som ett asplöv och med en nervositet i ryggen som förstört en hel helg för mina nära och kära gick jag upp för att hålla mitt anförande. Under helgen har jag övat på att andas mellan meningar och sluta prata i raketfart som jag gärna gör.
Med detta tror jag att jag lyckades för mitt anförande tog mer än 14 minuter...förskräckligt lång tid och helt meningslöst. Allting går att säga på kortare tid och det är något jag ska komma ihåg till nästa gång.

Landsbygdsdebatten är svår, vad ingår inte i landsbygdspoltik? Det här var en debatt med alla de motioner som kommit in under hösten och frågan blir därför ganska bred. Vår ingågn är att hela Sverige ska leva och det går då inte att föra en politk som är direkt fientlig för människor som bör utanför storstäderna. Istället för att förbjuda och lägga hårdare krav på lantbrukare vill vi underlätta och ska möjligheter.

Själva debatten kan du se här via riksdagens hemsida.
Bilden har jag stulit av Johan Hultberg.

Inga kommentarer: