måndag 7 maj 2012

Blekinge folkhögskola

Här kommer en rad inlägg för att redovisa och berätta lite om vad jag har haft för mig den senaste veckan.

Fredagen den 27 April åkte jag som jag skrev om tidigare ett tidigt morgontåg från Västerås för att sedan ta mig via riksdagen till Bräkne-Hoby i Blekinge. Min gamla folkhögskola där jag inte bara läste in gymnasiet utan även bodde under två fantastiska år av mitt liv.

Med andan i halsen och en dator som jag inte var helt säker på om den skulle fungera fastklämd under armen kom jag galopperande genom gruset upp till skolan.
Det var den här krattade grusgången och en solig och stolt tegelfasad från 1800-talet som en gång fick mig att söka till vad som då hette Blekinge läns folkhögskola för nu mer än 10 år sedan. Idag är skolan lika tjusig men heter Blekinge folkhögskola.

Den här gången var jag inte här för att göra studiebesök eller prata med lärare. Jag var inbjuden för att hålla en föreläsning/seminarium för samhällseleverna. Jag skulle berätta om vad jag gör som riksdagsledamot och hur riksdagen fungerar. Jag skulle också berätta om hur jag hade tagit mig från folkhögskolan till riksdagen, ingenting är omöjligt.

Vi höll på i nästan två timmar och med hjälp av frågvisa och intresserade elever hade vi nog kunnat hålla på ett bra tag till. Jag älskar verkligen den här typen av uppdrag, diskutera och fråga med nyfikna människor. Men en fredag eftermiddag i slutet av april så är både elever och lärare rätt sugna på att åka hem till solen och göra helg. Jag får tacka så mycket för den här gången och ser redan fram emot att komma tillbaka en dag.

På kvällen fick jag följa med som respektive när Blekinges Landshövding Berit Andnor bjöd in till vårmiddag i Karlskrona Residens. Skönt att få vara medföljande ibland, det är lite lättare att slapna av då och man kan njuta av mat och sällskap på ett helt annat sätt. Kvällens lärdom var att Karlskrona inte är helt anpassar för höga klackar. Residenset var vackert men det är ju trotts allt inte ett riktigt slott som vi har i Västmanland ;)

Inga kommentarer: