måndag 26 mars 2012

Bombardiers Powerlab i Västerås

I fredgas var det invigning och klippning av band på Bombardier i Västerås. De invigde sitt nya powerlab och jag hade förmånen att få vara inbjuden.

Tåg är verkligen fascinerande, jag har ju gjort ett antal studiebesök det senaste året som haft lite bäring på just tåg. Det finns naturligtvis ett syfte till detta. Västerås håller på eller snarare är ett nav i tågvärlden, härifrån kommer kunskapen och vetenskapen och det ska vi vara stolta över. Nu satsa inte bara skolorna på utbildningar inom tågsektorn utan även den stora tågtillverkaren Bombardier gör stora investeringar.

Vi fick förutom invigninstal även gå på en rundtur bland maskiner, datorer och andra saker som jag inte förstår mig på. Spännand att se underredet till ett höghastighetståg som ska gå i 380 km i timmen och som kommer testköras i Kina inom en väldigt snar framtid.
Jag är lovad att få ett större rundvandring och en föreläsning på grundnivå senare i sommar och det ser jag verkligen fram emot.

Inga kommentarer: