torsdag 22 mars 2012

Studiebesök i Fagersta

Så här glad är jag när jag pratar med lärarna på Måsen i Fagersta. Ett trevligt reportage i Fagerstaposten igår. Reportage speglar inte en hel sanning och det är inte lätt att sammanfatta en diskussion på en hel timme.

Eftersom jag har fått lite kritik för att jag berömde Fagerstas integrationspolitik är det kanske på sin plats med ett litet förtydligande. All politik som bedrivs långsiktigt och med en bred förankring är bättre än kortsiktiga och populistiska lösningar.
I fallet Fagersta och integrationen har man en satsning för att undervisa nyanlända barn i skolan, precis som många andre kommuner har. Vad som är unikt i Fagersta är att man redan nu "vet" att det kommer komma ganska många nya familjer och skolan är därför förberedd för att ta emot även dessa barn i skolan och det var det jag tyckte var bra.

Inga kommentarer: