söndag 11 mars 2012

Studiebesök MBR Västerås

Tillsammans med Andreas Weiborn från Moderaternas landstingsgrupp gjorde vi i veckan studiebesök två hos blåljusmyndigheter. Vi åkte till brandstationen i Västerås för att under ett helt pass följa med brandmännen i deras vardag. Västerås bildar tillsammans med Surahammar och Hallstahammar Mälardalens Brand och Räddningsförbund.
Vi dessutom åka upp i stegbilen. Här står jag i en liten korg på 42 meters höjd i 12m/s, inte så kaxig längre ska jag erkänna. Men vilken frihetskännsla och vilken utsikt. Jag har verkligen ingen respekt för höga höjder och eller stora djup, det här vill jag göra om.

Det har som tur är hänt en del inom brandmanns yrket och hästdragna vagnar med hävarm är ett minne blott. Den här står i foajén som ett minne från forna tider.

Idag jobbar man med ny teknik och ständig effektivisering Med värmekameror och strålrörssprutor kan man komma åt brandhärdar så effektivt som möjligt. Med minsta lilla skada på fastigheter och med mesta möjliga effekt i utförandet. Ny teknik sparar även på ryggar och muskler. Vi fick hålla i ett av klippverktygen som används vid trafikolyckor och det krävs fortfarande en hel del muskelstyrka.
Jag är riktigt imponerad av en effektiv och modern station som ligger rätt i tiden. Tack för ett trevligt besök.

Inga kommentarer: