måndag 16 januari 2012

En kväll i polisbil

Försöker uppdatera lite i efterhand.

Onsdag eftermiddag gick jag tillsammans med landstingskompisen Andreas Weiborn till polisen i Västmanland för att göra ett studiebesök.
Vi fick en snabb rundvandring i lokalerna och en överblick om hur ledningscentralen fungerar för Västmanland. Samtal kopplas via 112 till polisen som sedan dirigerar sina bilar över hela länet från Västerås.

Information är bra men verklighet är bättre. Vi fick hoppa in i var sin polisbil och helt enkelt följa med i en vanlig dags arbete. Jag hade turen att få åka med två trevliga poliser som förklarade och berättade om vad de gjorde och framförallt varför de gjorde.
Det blev en spännande kväll jag fick följa med på familjebråk, spaning, överlämning, gripande och lite knarkarbete. Kvällen bjöd dessutom på mer än Västerås då vi var tvungna att hjälpa en annan patrull så jag han se Örebro, Arboga och Köping också. Jag var till och med in en sväng på häktet i Köping som snart är ett minne blott eftersom de snart flyttar in i nya och moderna lokaler utmed E18.

Jag och Andreas fick förrutom en massa oförglömliga minnen även med oss lite smått och gott som vi säkert kan göra politik av på sikt.
Tack för en fantastisk natt, jag kommer gärna igen.

Inga kommentarer: