onsdag 16 november 2011

Studiebesök

Det händer så mycket nu att jag inte hinner blogga, idag har jag fått schemalägga toapauser och dricka kaffe springande mellan möten...

Igår hade jag en trevlig träff med Västerås Folkhögskola som var här på besök i Riksdagen. Vi hade en spännande diskussion om ungdomsarbetslöshet och skillnaden mellan rätt och fel. Syftet med studier är ju att de ska leda till arbete och inte för att man ska lära sig nya saker bara för att det är kul att kunna lite extra. I alla fall inte när det är på skattebetalarnas not. Vill man lära sig mer för att det är kul kan man betala för det själv och den möjligheten är ju jättebra.

Idag har jag haft ett riktigt långbesök och det var från Sala SFI. Det tar lite extra tid när saker och ting ska tolkas, i det här fallet till en massa olika språk! Det här var en grupp med väldigt lite förkunskaper om riksdagen och demokrati. Det ställer större krav på mig som ska berätta och den här gången fick vi ett längre samtal om demokrati och demokratins principer. Det är inte alltid så enkelt att förstå varför dumma människor blir invalda och varför man ska acceptera dem för att de är just invalda. Det är heller inte så enkelt att förstå varför det blir som det blir ibland i voteringar. Spännande att förklara.

Inga kommentarer: