torsdag 7 juli 2011

Skatt på kött eller på utsläpp?

Det här var en riktigt rolig debatt, min andra denna Almedalsvecka. Det handlar om kött och soya produktion, mitt favoritämne med andra ord - livsmedel.



Debatten anordnas av Jordens vänner och Köttfri måndag. De vill tydliggöra en viktig sak i livsmedelskonsumtionen och där är vi helt överens Matproduktion har miljöpåverkan på olika sätt och köttproduktionen släpper ut en hel del. Vad som däremot skiljer oss åt är hur man kommer åt problemet. Jag tror mer på medvetenhet och fria val istället för förbud och lagstiftning.

I panelen sitter tillsammans med mig Helena Leander (MP), Otto von Arnold (KD) och Sara Karlsson (S) och vi har minst sagt olika uppfattningar i frågan, men som ni ser av bilden har vi riktigt kul!

Jag kan bli lite irriterad över synen på kött, det är så lätt att dra all köttkonsumtion över samma kam och det är minst sagt orättvist. Dessutom målas det upp en bild av köttproducenterna som elaka bovar istället för att göra medvetenheten hos dem som köper köttet större.
I Västmanland har Jägareförbundet en helt fantastisk satsning på Viltvecka eller Älgvecka i länet som går ut på att äta mer vilt, det mest klimatsmarta livsmedel som finns. Med en eventuell köttskatt skulle viltköttet få samma kostnader som nötproduktionen vilket känns minst sagt orättvist ur ett klimatperspektiv! Med just den här synpunkter tror jag faktiskt att jag fick några av köttskeptikerna att hålla med mig!

Inga kommentarer: