torsdag 7 juli 2011

Rädda mannen

Det är lite nervöst att gå in på ett seminarium och sitta i en paneldebatt med titeln, rädda mannen... Jag vet att det ska handla om kemikaliers påverkan på fertiliteten men inte så mycket mer, och jag ska ärligen erkänna att just kemikalier inte är mitt specialområde!


Seminariet inleds med två föreläsningar av Carl-Gustaf Bornehag, professor i folkhälsokunskap och Alexander Giwecman, professor i Andrologi. Både två visar hur kemikaler påverkar könsorganen och fertiliteten på människor och framför allt män, kanske inte i första ledet utan även i tredje generationen. En läskig utveckling som kommer leda till större kostnader för landstingssverige på sikt.

Det är inte helt enkelt att komma upp i debatten efter dessa herrar. De har en specialkunskap som inte jag har. Jag kan inte känna till alla kemikalier och sammansättningen av dessa. Vi måste förlita oss på våra myndigheter och experter för att fatta beslut. Seminariet anordnades av Naturskyddsföreningen och de bevakar viktiga frågor och kommer med bra synpunkter till oss i politiken. Men, vi måste lyssna in alla och alla har inte samma åsikter som Naturskyddsföreningen och därför är vi inte helt överens i alla frågor.
Det är en balansgång mellan att förbjuda saker vi inte känner till och låta utveckling och teknik blomma, det är inte enkelt att vara politiker alla gånger.

Inga kommentarer: