tisdag 31 maj 2011

Hos köttproducenten Pelle

Många djur har jag tittat på under det här året och det är lika roligt varje gång.


I går var jag på Äsplunda gård mellan Västerås och Enköping. Lantbrukaren Pelle Nilsson håller som bäst på att bygga ett nytt svinstall och det känns lite unikt i en bransch som inte riktigt vågar satsa på framtiden. Förutom satsningen på gris har han även nöt och växtodling i sin verksamhet.

Anledningen till att jag åkte hit handlade egentligen om grisar. Jag träffade Pelle för några veckor sedan när jag pratade grisnäring för ett gäng lantbrukare från Mälardalen. Tiden är alltid knapp när man ska tala och vi bokade därför in det här besöket för att fortsätta diskussionen om svenskt djurskydd.
Vi kom inte fram till någon bra lösning, men jag fick en hel del bra argument och synpunkter med mig in i det fortsatta arbetet för en stark och ekonomiskt bärande köttproduktion i stor skala i Sverige.

Inga kommentarer: