tisdag 24 maj 2011

Wiktor Olssons gårdsbutik i Bräkne-Hoby

Det finne en helt unik verksamhet i Bräkne-Hoby och det är Wiktor Olssons slakteri och chark. Jag har handlat här vid flera tillfällen och var därför lite nyfiken på hur det såg ut bakom kulisserna Fördelen med att vara riksdagsledamot är att jag kan ringa upp och säga att jag vill titta närmare på verksamheter och därför bjöd jag in mig själv idag.


Jag hade inte en aning om hur stort företaget egentligen var. Bakom gårdsbutiken gömde det sig ett helt slakteri och en charkfabrik. Vi fick följa med ägaren Bengt Olsson hela vägen i processen. När jag var där så slaktades och styckades det nöt, och de höll som bäst på att förbereda för att ta emot en last av gris och ett par hästar.

Jag fick möjligheten att följa med genom hela processen, från intaget av djuren till slakten och genom styckningen. Det visade sig att 20% av djuren bara går till butiksverksamheten och resten fraktas vidare för distribution i Stockholm. Som jag har nämnt förrut så är det bättre att transportera kött än att transportera levande djur, helt i linje med Alliansens syn på kortare transporter.
Bengt tar bara emot djur från det egna närområdet och hans grisar kommer dessutom från en egen produktion utanför Bräkne-Hoby. Det här är ett företag med helhetskänsla.

Förutom livsmedelshygien och kvalitet på produkter så han vi prata en hel del om biobränsle. Företagets slaktrester transporteras idag vidare till Kristianstad där det röts och görs om till biogas. Med en egen anläggning på gården skulle energin kunna tas till vara på lokalt och bidra till uppvärmningen av Bräkne-Hoby.

Inga kommentarer: