måndag 14 mars 2011

Tillbaka till skolan

Studiebesöks fredag, det bästa som finns.
När man som jag pratar livsmedel och restaurangmat hela tiden så är det ganska bra att veta var kockarna lär sig laga mat och hur de lär sig om livsmedel. Min fantastiska pol.sek Lisa hade därför ordnat så jag fick komma till livsmedelsprogrammet och hotell och restaurangprogrammet på det nya Trannellskagymnasiet.
För mig var det lite som att komma tillbaka till brottsplattsen, Trannellska ligger i Wenströmskagymnasiets gamla lokaler och det var dör jag en gång i tiden gick på gymnasiet.
Det händer saker inom gymnasieprogrammen just nu och programmen jag besökte är på väg att göras om helt. Livsmedel och restaurangprogrammen slås samman och restaurangprogrammet blir ett eget. Inte så dumt, ämnen som här samman borde också ligga tillsammans.

Vi fick titta på lokaler och prata med både elever, lärare och rektor. Vi fick med oss en del kloka synpunkter om långsiktighet i utbildningplanering, lokalfrågor, praktikplatser och lite alkoholutredning. Med på besöket var Västerås oppositionsråd Mikael Damsgaard och KF ledamoten Caroline Högström.

Inga kommentarer: