måndag 28 mars 2011

Vad gömmer sig bakom svenskheten?

I det här fallet är det en Västmanländs Europé med rötterna i Asien på besök i Europaparlamentet!
Jag blir alldeles lyrisk varenda gång jag ser Europaparlamentet och ännu mer när jag verkligen får gå in i det samma. Det är en särskild doft och ett särskilt ljud när höga klackar går på vältrampade heltäckningsmattor. Vinddragen som för med sig konversationer på de mest konstiga språk talade av människor som är i Bryssel eller i parlamentet för att de också brinner för tanken om fred, frihet och demokrati i Europa. Ja, det är lätt att bli lyrisk. Den här gången har jag dessutom fått ett brunt passerkort, ett kort som ger mig tillträde till Europaparlamentet som Svensk parlamentariker. Jag är omåttligt stolt! Jag vikarierade ett halvår i Bryssel 2003 och det är något av det bästa jag gjort i mitt liv. Den erfarenhet och alla de intryck jag fick då kommer jag bära med mig för alltid. En klok man sa till mig idag att korkade EU beslut inte beror på EU utan på de politiker som väljes in (tack, Micke), och han har så rätt. Det är lätt att kritisera EU på sidan av men man måste försöka komma tillbaka till tanken om vad EU ska vara till för, oss medborgare. EU är till för att förenkla inte för att komplicera till saker och ting. Vi hade ett syfte med att besöka parlamentet, vi träffade Christoffer Fjällner. Moderat parlamentariker med ansvar för jordbruk, fisk och mat. En av våra i särklass mest frihets fokuserande parlamentariker. Vi fick bolla lite gemensamma frågor och han snabbt lägga upp en kommunikationsplan mellan oss Moderater i utskottet och Christoffer, ett bra möte.

Inga kommentarer: