måndag 28 mars 2011

Belgisk och Svensk Blå

Vi har varit i Bryssel med alliansen i Miljö- och Jordbruksutskottet, en spännande och oerhört givande resa. Jag var så nära att inte resa eftersom min förkylning fortfarande härjar, men nu i efterhand är jag glad att jag åkte. Temat för resan kan helt klart sammanfattas med EUs gemensamma jordbrukspolitik. Sveriges ståndpunkt skiljer sig relativt mycket från resten av EU ländernas, mycket beroende på att vi vill dra ner stöden och göra om dem till att omfatta aktiva jordbrukare. Vi har träffat människor från kommissionen och från Svenska representationen i Bryssel, folk med en perhör kompetens inom just sina smala områden. Vi fick dessutom möjlighet att lyfta frågor kring djurskydd och jag passade på att fråga lite om djurtransporter och en framtida höjning av EUs djurskydd till Svensk nivå.
Sista dagen i Bryssel gav vi oss iväg till ett lantbruk för en titt i verkligheten. På bilden ser ni en Svensk blå och ett gäng Belgiska Blå. Jag är ganska skeptisk till Belgisk blå om jag ska vara helt ärlig, dels smakar inte köttet särskilt gott eftersom det innehåller så lite fett och dels ser djuren helt groteska ut.

Inga kommentarer: