torsdag 17 mars 2011

Första kammardebatten

Då var det klart, jag har haft min första debatt i kammaren. Under de senaste veckorna har jag ägnat ganska mycket tid åt att förbereda denna debatt. Även om jag är en van talare än det alltid lite läskigt att gå upp för första gången.

Jag är van att tala ganska fritt, jag brukar aldrig skriva ner vad jag ska säga ordagrant utan har mest med mig stolpar på ett litet papper och talar utifrån det. Anledningen till detta är enkel, det är mycket lättare att få kontakt och respons av publiken när man kan titta på dem istället för att fokusera på att läsa innan till och inte tappa bort sig.

Den här gången ville jag vara säker på att få med allting jag skulle säga och vill ha ett tal som flöt på bra. Nackdelen blev att jag tittade väldigt mycket i mina papper. Eftersom jag ser så dåligt som jag gör är det lätt att tappa bort sig när jag läser innan till. Det blev nog lite så den här gången också även om jag tyckte det gick hyfsat för att vara första gången.

Det betänkande som debatterades heter Livsmedelskontroller MJU 14. Jag valde att fokusera på Matlandet Sverige och svenskt djurskydd. En av motionerna i betänkandet handlade om transfetter och det var där oppositionen valde att lägga sitt fokus men hjälp av Sverigedemokraterna. Sverige har kommit ner till de nivåer av transfetter som oppositionen nu vill lagstifta om och vi tycker inte att det är nödvändigt med en lagstiftning Man ska inte lagstifta om saker man inte måste enligt mig.

Det blev en sen kväll, vårt ärende kom upp sent i debatten och vi var färdiga först efter 22 på kvällen. Eftersom jag skulle vara i Västerås på torsdagen valde jag att ta sista tåget tillbaka till Västerås. Det var först efter midnatt jag kom i säng och då kände jag mig helt slut, förkyld och utpumpad.

Inga kommentarer: