tisdag 11 januari 2011

Södra Cell Mörrum


Nu har veckans studiebesöksmaraton inletts. Jag har en otroligt intensiv vecka framför mig och den har börjat riktigt bra.


Tillsammans med Karlshamns oppositionsråd Marco Paulsson (M) begav jag mig imorse till Mörrum och Södra Cells massabruk. En industri som producerar massor av pappersmassa och omsätter 17 miljarder varav 1.4 i Mörrum. Södra koncernen är enorm och innehåller en massabruk, sågverk, hustillverkning, interiörträproduktion och pelletstillverkning. En kul bihistoria är att Widéns trä i Hedåker som jag tidigare besökt tillhör Södra koncernen. Södra ägs av sina medlemmar och använder sig framförallt av vad de själva producerar, trävirke.


Vi fick en bra och djup presentation av företaget där de visade upp sin produktionslinje och alla de miljöförbättrande åtgärder de har vidtagit. De har mer eller mindre kretslopp i allt de gör och utsläppen är minimala idag jämfört med för 15 år sedan.

Efter den teoretiska presentationen var det dags att sätta på sig skyddshjälmen och bege sig ut i produktionen. Jag har tittat på fibrer, sodakokare och en hel massa verkstäder där de tillverkar sina specialdelar själva.


Den spillvärme som kommer från industrin säljsvidare i form av varmt vatten till Karlshamns Energi AB.

Inga kommentarer: