måndag 6 december 2010

Grimsö

Det har som sagt varit en stressig vecka och jag förstår inte riktigt hur jag hunnit med nu i efterhand.

Direkt efter voteringen i onsdags satte jag mig på ett 40 minuter försenat tåg till Västerås. Väl i Västerås hämtade jag bilen och körde genom de mörkaste skogarna genom Skinnskatteberg och Uttersberg till Grimsö viltskadecentrum. Väl i Grmsö väntade Västmanlands Viltförvaltningsdelegation på mig. Vi hade bjudit hit oss själva för att prata vilt och rovdjursfrågor.

Tyvärr missade jag dragningen om vildsvinsstamens ökning och utbredning i regionen men jag får ta igen den kunskapen på annat sätt istället. Jag han med de dragningar som jag såg mest fram emot och det handlade om vargen, både utbredningen och genetiken. Jag måste säga att jag är lite chockad över hur dåliga gener den Svenska vargen faktiskt har, jag kommer återkomma i den här frågan längre fram. Vi måste plantera ut nya vargar i Sverige om vi ska ha varg i Sverige, och så har riksdagen beslutat.

Återigen var jag tvungen att rusa från kursen innan den var färdig för att komma tillbaka till Stockholm och voteringen i kammaren.

Inga kommentarer: