tisdag 16 november 2010

Alnarp

Jag vet att jag varit dålig på att skriva igen nu. Det är väldigt mycket att göra hela tiden i riksdagen och min tid på konoret räcker inte alltid till och bloggen har blivit lidande. Jag hoppas ni har lite överseende med detta ett tag...det kommer bli bättre.

I måndags var jag i Alnarp på lantbruksuniversitet för att medverka på ett seminarium om soya i djurfoder. Seminariet hette NoSoy, så andemeningen var ganska klar.
Soya använd idag i djurfoder och importeras från Brasilien, ett av de enda länder i världen som inte odlar genmanipulerad (GMO) soya. Att man använder soya i fodret beror på den höga andelen protein, precis av samma anledning använder många vegetarianer soya och tofu (som görs av soya) istället för kött.
Man kan använda inhemska "vanliga" produkter istället men då innehåller inte dessa lika hög andel protein. Alternativ till soyan skulle kunna vara ärtor, åkerbönor och raps men idag finns det inte tillräckligt att få tag på i Sverige och då använder man soyan istället.

Efter seminariet satt jag en och en halv timme i bilkö på den skånska slätten, en intressant avslutning på dagen!

Inga kommentarer: