torsdag 14 oktober 2010

Motionstid

Det är allmän motionstid i riksdagen nu och det råder lite panikkänsla i korridorerna Motionerande här handlar inte om att springa fram och tillbaka i korridorena utan mer om politiska förslag till riksdagen. Men man borde kunna gå ner lite i vikt under samma tid eftersom det blir en del springande i korridorena samtidigt som det pimplas hinkliter av kaffe.

För mig och alla andra nya är det otroligt frustrerande just nu. Det ska inte bara författas politiska förslag, de ska skrivas på ett nytt sätt och sedan paketeras och presenteras.
Jag har haft hur många bra uppslag till motioner som helst under åren men just nu känns huvudet alldeles tomt, jag kommer inte på någonting alls.

Motionerna i sig är dessutom jätteknasiga. Visst väcker de debatt i kammaren men egentligen handlar de mest om att lokaltidningarna mäter riksdagsledamöternas aktivitet i riksdagen utifrån hur många motioner som skrivs. Ett mätsätt som är helt galet, motioner kan betyda mycket men de kan lika väl inte innehålla något alls. Kvalité framför kvantitet. Jag tror att det passar mig bättre att var ute bland människor och prata politik än att sitta på kammaren och skriva för mig själv.

Inga kommentarer: