onsdag 2 juni 2010

Inför landstingsstyrelsen

Förmöte pågår. Idag är det årets viktigaste landstingsstyrelse. Inför styrelsen träffas majoriteten ledamöter och politiska sekreterare för att gå igenom ärendelistan och föra de sista diskussionerna
Idag kommer landstingsplanen att klubbas på styrelsen för att kunna gå fram till fullmäktige om några veckor. Oppositionen har lagt en gemensam budget och även den kommer att diskuteras. Själv har jag inte hunnit mer än att bläddra igenom dokumentet så jag återkommer i den frågan.
VLT har idag en stor artikel om patientsäkerhet och riksdagens kommande beslut om detta. En stor skillnad är socialstyrelsens möjligheter att pricka läkare. Istället för att felbehandlingar går till HSAN (hälso och sjukvårdsnämnden) kommer ärendet gå direkt till Socialstyrelsen vilket är bra. Jag hoppas att någon tar upp frågan på styrelsen idag eftersom detta kommer innebära förbättringar även för Landstinget Västmanland.

1 kommentar:

UA sa...

Förslaget är riktigt uselt för patienter som i likhet med mig råkat ut för katastrofala fel av individer i sjukvården. Socialstyrelsen har visat mycket tydligt att man, i likhet med läkarförbundet, enbart ser systemfel i sjukvården. Det blir många människor som kommer att bli desperata i sin brist på upprättelse. Har du läst HSAN:s yttrande över Patientsäkerhetsutredningen eller sett Socialutskottets utfrågning nyligen? Gör det annars. Läs mina och några andras synpunkter i GP Debatt idag: http://www.gp.se.adp-visitor.sth.basefarm.net/nyheter/debatt/1.383050--ett-slag-i-ansiktet-pa-patienten-