tisdag 4 maj 2010

Vildsvin skadar en hel del om de inte hålls efter

Mellan jobbet och deklarationskampanjen tog jag ut min holländska systerdotter och hunden till skogen för att lägga eftersöksspår.

Det är spännande att ta med någon som kommer från ett land utan skog till en riktig Svensk skog. Till skillnad från skogarna (parkerna) i Holland så kan man gå var man vill, plocka blommor och svamp som man själv vill och framför allt vara ute i flera timmar utan att träffa någon annan i skogen. Tack Svensk allemansrätt, jag älskar dig mer och mer.

Nu har vi börjat spåra efter vildsvin vilket är spännande. Det finns massor av vildsvin i Blekinge och det är dem jag helst vill jaga när jag får min efterlängtade jägarexamen och de börjar komma mer och mer av dem i Västmanland också. I helgen har jag träffat en hel del skogs- och jordbruksägare och de känner alla en upprördhet över vad vildsvinen ställer till med i skog och mark. De bökar upp nyplanterade träd och plöjer upp åkrar med resultatet att skördar förstörs. Ingen jag har träffat vill utrota svinen men alla vill begränsa deras framfart eller hålla efter stammen som just nu håller på att explodera.

Spårningen gick jättebra och hunden börjar nu få upp farten när han söker spår. I helgen ska jag försöka hitta lite tid att lägga egna spår som han får träna på. Det roligaste är nog att hunden själv tycker det är jätteroligt!

Inga kommentarer: